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ENTREVISTA A JOAN NEGRE | DIRECTOR MAGa

1. ¿Quién es Joan Negre?

Nací en Gandia hace ya treinta y siete años, aunque siempre tuve una relación muy cercana con varios pueblos de La Safor, bien porque mi familia era de Vilallonga y Bellreguard, porque estudié música en Almoines y Oliva, o por la propia idiosincrasia de la comarca, que invita a compartir fiestas, patrimonio y gastronomía. Me marché con dieciocho años a estudiar Historia y Arqueología Medieval en la Universitat Autònoma de Barcelona, donde continué trabajando hasta terminar el doctorado, diez años después de llegar a la ciudad. Poco después apareció una interesante oportunidad de trabajo en el Centro Austral de Investigaciones Científicas, en Ushuaia, y tras ganar el proceso selectivo me fui a vivir a la ciudad más al sur del planeta durante tres años, toda una experiencia en lo vital y lo profesional.

Al finalizar el contrato decidí volver a casa, dejando allí un segundo hogar, con profundas amistades que vuelvo a visitar siempre que puedo. La situación del mundo de la investigación en España no era fácil, así que mientras me preparaba para posibles contratos que pudiesen surgir desde la universidad, desarrollaba diversos trabajos como arqueólogo autónomo, sobre todo en colaboración con el Servei d’Investigacions Arqueològiques i Prehistòriques de la Diputació de Castelló. Poco después, se convocó la oposición para la plaza de arqueólogo municipal del Ajuntament de Gandia y decidí que era una buena oportunidad para poder trabajar en mi campo y, además, volver a casa de una forma más estable, como no lo había podido hacer en los anteriores quince años. Por suerte, los exámenes fueron bien y los méritos acumulados a lo largo de los años me sirvieron para ganar la plaza, que incluía, además, la dirección del Museu Arqueològic de Gandia. Desde entonces me he volcado en el trabajo, tratando de convertir nuestro patrimonio histórico y arqueológico en un motor de conocimiento, cultura y economía para la ciudad y la comarca.

Vaig nàixer a Gandia fa ja trenta-set anys, tot i que sempre he tingut una relació molt pròxima amb diversos pobles de La Safor, bé perquè la meua família era de Vilallonga i Bellreguard, perquè vaig estudiar música a Almoines i Oliva, o per la pròpia idiosincràsia de la comarca, que convida a compartir festes, patrimoni i gastronomia. Me’n vaig anar amb dihuit anys a estudiar Història i Arqueologia Medieval a la Universitat Autònoma de Barcelona, on vaig continuar treballant fins acabar el doctorat, deu anys després d’arribar a la ciutat. Poc després va aparéixer una interessant oportunitat de treball al Centro Austral de Investigaciones Científicas, a Ushuaia, i després de guanyar el procés selectiu me’n vaig anar a viure a la ciutat més al sud del planeta durant tres anys, tota una experiència tant a nivell vital com professional.

Al finalitzar el contracte vaig decidir tornar a casa, deixant allí una segona llar, amb profundes amistats que torne a visitar sempre que puc. La situació del mon de la investigació en Espanya no era fàcil, així que mentre em preparava per a possibles contractes que pogueren sorgir des de la universitat, desenvolupava diversos treballs com arqueòleg autònom, sobretot en col·laboració amb el Servei d’Investigacions Arqueològiques i Prehistòriques de la Diputació de Castelló. Poc després, es va convocar l’oposició per a la plaça d’arqueòleg municipal de l’Ajuntament de Gandia i vaig decidir que era una bona oportunitat per poder treballar en el meu camp i, a més, tornar a casa d’una forma més estable, com no havia pogut fer els anteriors quinze anys. Per sort, els exàmens van anar bé i els mèrits acumulats al llarg dels anys em van servir per guanyar la plaça, que incloïa, a més, la direcció del Museu Arqueològic de Gandia. Des d’aleshores m’he bolcat en el treball, tractant de convertir el nostre patrimoni històric i arqueològic en un motor de coneixement, cultura i economia per a la ciutat i la comarca.

2. ¿Cómo es el día a día de un director de museo como el MAGa?

En cuanto a mi trabajo como director del museo, el día a día es variado y enriquecedor, con aspectos administrativos necesarios para el correcto funcionamiento de la institución, como el inventario, conservación y difusión de todas las piezas que albergamos, y otros más vinculados a la investigación, que al final es lo que convierte todo el trabajo realizado en nuevos conocimientos sobre nuestra historia y nuestro patrimonio. Es verdad que el último año ha sido muy complicado, puesto que con la situación actual de alarma sanitaria hemos tenido que limitar el acceso al museo. No obstante, también nos ha permitido volcarnos de forma intensa en la preparación de una nueva ala expositiva, dedicada a la antigüedad de nuestra comarca, desde el mundo ibérico hasta el romano y visigodo.

Quant al meu treball com a director del museu, el dia a dia és variat i enriquidor, amb aspectes administratius necessaris per al correcte funcionament de la institució, com l’inventari, conservació i difusió de totes les peces que allotgem, i altres més vinculats a la investigació, que a la fi és allò que converteix tot el treball realitzat en nous coneixements sobre la nostra història i el nostre patrimoni. És veritat que l’últim any ha sigut molt complicat, ja que amb la situació d’alarma sanitària hem hagut de limitar l’accés al museu. No obstant això, també ens ha permés bolcar-nos de forma intensa en la preparació d’una nova ala expositiva, dedicada a l’antiguitat de la nostra comarca, des del món ibèric fins al romà i visigot.

3. ¿Qué tipo de museo es actualmente el MAGa? ¿De qué patrimonio dispone? ¿Podrías definir la exposición permanente actual?

Actualmente, el MAGa es un museo eminentemente arqueológico, cuya exposición permanente está focalizada en la Prehistoria de nuestra comarca, una de las más importantes de todo el territorio valenciano. No en balde en nuestro territorio se encuentran algunos de los yacimientos prehistóricos valencianos más importantes, como la cova de Bolomor, el primer asentamiento Neandertal conocido en nuestras tierras, la del Parpalló, con una de las colecciones de arte mueble paleolítico más importantes del mundo, o la de Meravelles, que cuenta con un panel con más de quince figuras zoomorfas grabadas de hasta 20.000 años de antigüedad, lo que le permite formar parte del catálogo de arte rupestre del arco mediterráneo protegido como patrimonio de la humanidad por la UNESCO.

Actualment, el MAGa és un museu eminentment arqueològic, l’exposició permanent del qual està focalitzada en la prehistòria de la nostra comarca, una de les més importants de tot el territori valencià. No en va al nostre territori es troben alguns dels jaciments prehistòrics valencians més importants, com la cova de Bolomor, el primer assentament Neandertal conegut a les nostres terres, la del Parpalló, amb una de les col·leccions d’art moble paleolític més importants del món, o la de Meravelles, que compta amb un panell amb més de quinze figures zoomorfes gravades de fins a 20.000 anys d’antiguitat, fet que li permet formar part del catàleg d’art rupestre de l’arc mediterrani, protegit com a patrimoni de la humanitat per la UNESCO.

Tampoco podemos olvidar los importantes yacimientos neolíticos de la zona, donde destacan diversas cuevas de Marxuquera, pero también yacimientos de llanura como los de Sanxo Llop, La Vital o el Barranc de Beniteixir (Piles). A partir del próximo verano, además, inauguraremos una nueva ala, con cuatro grandes salas, donde se mostrará también el patrimonio arqueológico más destacado de la antigüedad de la Safor, con piezas de yacimientos de gran riqueza patrimonial, como los asentamientos ibéricos del Tossal del Morquí (Llocnou de Sant Jeroni), el Rabat (Rafelcofer) o Bairén, las villas romanas del Rajolar, Rafalcaid o La Sort (Ròtova), o la impresionante necrópolis visigoda de l’Alqueria de Rubio (Beniopa). Todo ello nos llevará a poder mostrar un recorrido expositivo y didáctico que abarque gran parte de nuestra historia, desde la instalación de los primeros seres humanos en nuestro territorio, hasta el final del mundo antiguo.

Tampoc podem oblidar els importants jaciments neolítics de la zona, on destaquen diverses coves de Marxuquera, però també jaciments de plana tan excepcionals com els de Sanxo Llop, La Vital o el Barranc de Beniteixir (Pilese). A partir del pròxim estiu, a més, inaugurarem una nova ala, amb quatre grans sales, on es mostrarà també el patrimoni arqueològic més destacat de l’antiguitat a la Safor, amb peces de jaciments de gran riquesa patrimonial, com els assentaments ibèrics del Tossal del Morquí (Llocnou de Sant Jeroni), el Rabat (Rafelcofer) o Bairén, les vil·les romanes del Rajolar, Rafalcaid o La Sort (Ròtova), o la impressionant necròpolis visigoda de l’Alqueria de Rubio (Beniopa). Tot això ens portarà a poder mostrar un recorregut expositiu i didàctic que abaste gran part de la nostra història, des de la instal·lació dels primers éssers humans al nostre territori, fins a la fi del món antic.

4. ¿Qué porcentaje del patrimonio arqueológico que conserváis se encuentra en exposición?

Contando tanto la exposición permanente actual como la que estamos terminando de montar, el período mostrado es amplio, porque abarca casi 300.000 años de nuestra Prehistoria y los quince siglos del período antiguo. Aún así, aún queda en nuestro depósito la colección más grande de todas, que corresponde con las piezas provenientes del período medieval, es decir, la historia de nuestro pasado andalusí y la posterior fundación de la villa de Gandia. Más de un milenio de nuestra historia con importantes restos que esperan poder ver la luz algún día, con piezas espectaculares totalmente desconocidas y que nos hablan del valle de Bairén y los más de cinco siglos de historia islámica de nuestras tierras, de la fundación medieval de nuestra ciudad, o del período de esplendor de la familia Borja y de una de sus más ricas posesiones, el ducado gandiense. Si lo miramos simplemente desde una óptica cuantitativa, las piezas expuestas son una ínfima parte de todo aquello que conservamos. Tan solo los elementos más representativos de aquellos períodos, a partir de los cuales hemos construido un discurso divulgativo y ameno para que toda la ciudadanía pueda conocer su historia de primera mano.

Comptant tant l’exposició permanent actual com la que estem acabant de muntar, el període mostrat és ampli, perquè abasta quasi 300.000 anys de la nostra prehistòria i els quinze segles del període antic. Tot i això, encara queda al nostre depòsit la col·lecció més gran de totes, que correspon a les peces provinents del període medieval, és a dir, la història del nostre passat andalusí i la posterior fundació de la vila de Gandia. Més d’un mil·lenni de la nostra història amb importants restes que esperen poder vore la llum algun dia, amb peces espectaculars totalment desconegudes i que ens parlen de la vall de Bairén i els més de cinc segles d’història islàmica de les nostres terres, de la fundació medieval de la nostra ciutat o del període d’esplendor de la família Borja i d’una de les seues més riques possessions, el ducat gandià. Si ho mirem simplement des d’una òptica quantitativa, les peces exposades són una ínfima part de tot allò que conservem. Tan sols els elements més representatius d’aquells períodes, a partir dels quals hem intentat construir un discurs divulgatiu i amè per a que tota la ciutadania puga conéixer la seua història de primera mà.

5. El edificio que alberga el MAGa tiene, por sí mismo, protagonismo y valor artístico. ¿En qué medida ha influido en el discurso museográfico?

Por supuesto, el Antiguo Hospital de Sant Marc es un edificio que nos permite entablar ese discurso histórico del que hablamos en el mejor marco posible, puesto que se trata de una construcción medieval, con reformas modernas, que invita a quien nos visita a perderse en nuestro patrimonio. Todos los espacios museográficos, así como el discurso en sí mismo, tratan de adaptarse al edificio, imponiendo cuantas menos barreras posibles para facilitar ambas lecturas y, sobre todo, para respetar esta pieza de patrimonio dentro de la cual se desarrolla nuestro trabajo. La única pega, si se le puede poner alguna, es que el espacio del que se dispone es muy limitado, hecho que conlleva justamente que la colección medieval aún no haya podido ver la luz. Sin ir más lejos, durante las tareas de adaptación del espacio expositivo en la nueva ala de mundo antiguo, renuncié a mi despacho y a la sala de reuniones anexa para poder convertirlos en una nueva sala para exposiciones temporales, que tanta falta le hacía al MAGa. Gracias a esta modificación, pronto podremos mostrar los restos arqueológicos recuperados durante las campañas de excavación en el castillo de Bairén, por ejemplo, pero también traer otras colecciones itinerantes que organicen otras instituciones, como el Museu de Prehistòria de València, el Museo Arqueológico Nacional, o el MARQ de Alacant.

Per suposat, l’Antic Hospital de Sant Marc és un edifici que ens permet establir eixe discurs històric del que parlem en el millor marc possible, ja que es tracta d’una construcció medieval, amb reformes modernes, que convida a qui ens visita a perdre’s en el nostre patrimoni. Tots els espais museogràfics, així com el discurs en si mateix, tracte d’adaptar-se a l’edifici, imposant quantes menys barreres possibles per facilitar ambdós lectures i, sobretot, per respectar aquesta peça de patrimoni dins la qual es desenvolupa el nostre treball. L’única pega, si se li pot posar alguna, és que l’espai del qual es disposa és molt limitat, fet que comporta justament que la col·lecció medieval encara no haja pogut vore la llum. Sense anar més lluny, durant les tasques d’adaptació de l’espai expositiu en la nova ala de món antic, vaig renunciar al meu despatx i a la sala de reunions annexa per poder convertir-los en una nova sala per a exposicions temporals, que tanta falta li feia al MAGa. Gràcies a aquesta modificació, prompte podrem mostrar les restes arqueològiques recuperades durant les campanyes d’excavació al castell de Bairén, per exemple, però també portar altres col·leccions itinerants que organitzen altres institucions, com el Museu de Prehistòria de València, el Museo Arqueológico Nacional o el MARQ d’Alacant.

6. ¿En qué líneas de investigación se están trabajando ahora en el MAGa?

Actualmente, a nivel de investigación, el MAGa está volcado en diversos proyectos paralelos. En primer lugar, las excavaciones en el castillo de Bairén son una prioridad, ya que los trabajos de consolidación llevados a cabo durante el último año permiten que podamos programar las campañas de excavación necesarias para los próximos años. No son intervenciones pensadas simplemente para conocer mejor el castillo, sino que se trata de intervenciones necesarias para destapar todos los espacios enterrados en el interior de la fortaleza y musealizarlos, de forma que cuando lleguen las visitas puedan conocer el castillo en todo su esplendor. En este sentido, debemos acudir a los trabajos que otras instituciones cercanas, como el Museu de Prehistòria de València, el MARQ de Alacant o el SIAP de Castelló, han desarrollado durante los últimos años para la puesta en valor de otros yacimientos arqueológicos. Es un trabajo que nos ocupará probablemente los próximos cinco o seis años, dependiendo de la situación económica, las posibles subvenciones o las colaboraciones que consigamos implementar. No es el único proyecto en el cual estamos trabajando, ya que también el yacimiento de Rafalcaid, desenterrado en parte durante las obras de construcción del nuevo acceso sur al puerto, está siendo objeto de interés y estamos preparando un plan de actuación para el mismo. O también el estudio arqueológico y arquitectónico de otros elementos de nuestro catálogo de patrimonio, como el Morabit de Marxuquera, la Torre dels Pares o la Alqueria de Martorell, entre tantos otros elementos que requieren de nuestra atención inmediata.

Actualment, a nivell d’investigació, el MAGa està bolcat en diversos projectes paral·lels. En primer lloc, les excavacions al castell de Bairén són una prioritat, ja que els treballs de consolidació duts a terme durant l’últim any permeten que puguem programar les campanyes d’excavació necessàries per als pròxims anys. No són intervencions pensades simplement per conéixer millor el castell, sinó que es tracta d’intervencions necessàries per destapar tots els espais enterrats a l’interior de la fortalesa i museïtzar-los, de forma que quan arriben les visites puguen conéixer el castell en tota la seua esplendor. En aquest sentit, hem d’acudir als treballs que altres institucions properes, com el Museu de Prehistòria de València, el MARQ d’Alcant o el SIAP de Castelló, han desenvolupat els últims anys per a la posada en valor d’altres jaciments arqueològics. És un treball que ens ocuparà probablement els pròxims cinc o sis anys, tot depenent de la situació econòmica, les possibles subvencions o les col·laboracions que aconseguim implementar. No és l’únic projecte en el qual estem treballant, ja que també el jaciment Rafalcaid, desenterrat en part durant les obres de construcció del nou accés sud al port, està sent objecte d’interés i estem preparant un pla d’actuació per al mateix. O també l’estudi arqueològic i arquitectònic d’altres elements del nostre catàleg de patrimoni municipal, com el Morabit de Marxuquera, la Torre dels Pares o l’Alqueria de Martorell, entre tants altres elements que requereixen de la nostra atenció immediata.

7. El MAGa realiza actividades educativas, ¿de qué tipo? ¿A quién van dirigidas?

Un pilar fundamental del MAGa son las visitas divulgativas para grupos escolares, a través de las cuales intentamos tanto dar a conocer la historia de nuestra comarca como fomentar ciertos valores de gran importancia para la infancia y la juventud. Quizás uno de los aspectos más relevantes que tratamos de ayudar a desarrollar en compañía con el profesorado es el de la empatía, pues ponerse en la piel de personas que en el pasado pasaron por situaciones que pueden ser análogas a otras similares del presente resulta clave para nuestro desarrollo como ciudadanas y ciudadanos. De esta manera, entender cómo los roles de género han marcado nuestra sociedad a través de la división sexual del trabajo, o cómo la resolución violenta del desacuerdo ha llevado a situaciones de injusticia a lo largo de la historia, se convierten en los principales ejes del discurso didáctico en cualquier museo que aspire a trabajar por un mundo mejor. Así, a través del debate entre el alumnado y el personal que realiza las visitas al museo, podemos fomentar valores universales como el diálogo, la cultura de la paz o la igualdad de todas las personas en una sociedad justa.

Un pilar fonamental del MAGa són les visites divulgatives per a grups escolars, a través de les quals intentem tant donar a conéixer la història de la nostra comarca com fomentar certs valors de gran importància per a la infància i el jovent. Tal vegada, un dels aspectes més rellevants que tractem d’ajudar a desenvolupar en companyia del professorat és el de l’empatia, doncs posar-se en la pell de persones que en el passat van passar per situacions que poden ser anàlogues a altres similars del present resulta clau per al nostre desenvolupament com a ciutadanes i ciutadans. D’aquesta manera, entendre com els rols de gènere han marcat la nostra societat a través de la divisió sexual del treball, o com la resolució violenta del desacord ha portat a situacions d’extrema injustícia al llarg de la història, es converteixen en els principals eixos del discurs didàctic en qualsevol museu que aspire a treballar per un món millor. Així, a través del debat entre l’alumnat i el personal que realitza les visites al museu, podem fomentar valors universals com el diàleg, la cultural de la pau o la igualtat de totes les persones en una societat justa.

8. Para ti, ¿cuál es el perfil de visitante habitual de museo?

El museo tiene algunos perfiles que año tras año se repiten, y que tienden a representar la mayor parte de nuestras visitas. Los grupos escolares, de personas jubiladas y los núcleos familiares, son los más habituales. Antes de la súbita situación de emergencia en la que entramos hace un año, entre diez mil y quince mil visitantes se acercaban al MAGa cada año, un número que esperamos doblar en el momento en que podamos abrir las nuevas salas de mundo antiguo y recuperar la normalidad en la programación de actividades. Si a ello unimos los esfuerzos por hacer de nuestra institución el contenedor de otro tipos de eventos culturales, como presentaciones de libros, conferencias, cursos o congresos vinculados a la historia y la arqueología, nuestra actividad se multiplicará, así como la capacidad para llegar a cada vez más gente. El objetivo final no es otro que ofrecer un espacio y unas iniciativas a través de los cuales la ciudadanía pueda conectar de una forma amena e interesante con su pasado y con la historia del territorio que configura su entorno más inmediato.

El museu té alguns perfils que, any rere any, es repeteixen, i que tendeixen a representar la major part de les nostres visites. Els grups escolars, de persones jubilades i els nuclis familiars, són els més habituals. Abans de la sobtada situació d’emergència en què vam entrar fa un any, entre deu mil i quinze mil visitants s’apropaven al MAGa cada any, un número que esperem doblar en el moment que puguem obrir les noves sales de món antic i recuperar la normalitat en la programació d’activitats. Si a tot això unim els esforços per fer de la nostra institució un contenidor d’altres tipus d’esdeveniments culturals, com presentacions de llibres, conferències, cursos o congressos vinculats a la història i l’arqueologia, la nostra activitat es multiplicarà, així com la capacitat per arribar a cada vegada més gent. L’objectiu final no és altre que el d’oferir un espai i unes iniciatives a través de les quals la ciutadania puga connectar d’una forma amena i interessant amb el seu passat i amb la història del territori que configura el seu entorn més immediat.

9. ¿Dónde quiere llegar el MAGa? ¿Qué proyectos de futuro tiene?

En cuanto al futuro expositivo del MAGa pasa por tres ejes: en primer lugar, abrir la nueva ala de mundo antiguo y dinamizar las visitas, actividades y programas divulgativos para hacer de este espacio un motor de conocimiento, encuentro y economía, que pueda engarzarse con otras iniciativas culturales y turísticas; en segundo lugar, renovar la exposición sobre la prehistoria de nuestra comarca, que con más de quince años en activo y distintos cambios de ubicación, necesita de una urgente reforma de contenidos y, sobretodo, de formas de entregar el discurso, modernizándolo y trayéndolo a la era digital; finalmente, encontrar el lugar, preferiblemente dentro del propio Hospital de Sant Marc, donde pueda implementarse la última y definitiva exposición permanente del museo, aquella que abarcaría toda la Edad Media y Época Moderna, desde nuestro pasado andalusí, hasta la fundación de la villa de Gandia y el importante legado del ducado gandiense de los Borja. Todo ello debe ir acompañado siempre de un trabajo constante y sordo que es el de las profesionales de la conservación y la restauración, que son quienes nos ayudan a rescatar todo el patrimonio, tanto mueble como inmueble, y que ahora, gracias al recuperado laboratorio de conservación y restauración del MAGa, pueden desempeñar su tarea en las mejores condiciones posibles. Al mismo tiempo, el MAGa no puede conformarse simplemente con disponer de unas magníficas colecciones expuestas, sino que tiene que trabajar constantemente por mejorar el conocimiento de nuestra historia a través de las distintas excavaciones, estudios documentales e investigaciones historiográficas que llevamos a cabo. Y, por último, si no dinamizamos la institución no podemos conseguir que llegue a todo el mundo, por lo que es necesario implementar un buen plan de visitas, organizar actividades culturales de todo tipo que animen a la gente a acercarse a nuestras salas y seguir apostando por la difusión de todo el conocimiento que, poco a poco, vamos creando.

Pel que fa al futur expositiu del MAGa passa per tres eixos: en primer lloc, obrir la nova ala de món antic i dinamitzar les visites, activitats i programes divulgatius per fer d’aquest espai un motor de coneixement, trobada i economia, que puga vincular-se amb altres iniciatives culturals i turístiques; en segon lloc, renovar l’exposició sobre la prehistòria de la nostra comarca que, amb més de quinze anys en actiu i diversos canvis d’ubicació, necessita d’una urgent reforma de continguts i, sobretot, de formes d’entregar el discurs, modernitzant-lo i portant-lo a l’era digital; finalment, trobar el lloc, preferiblement dins el propi Hospital de Sant Marc, on puga implementar-se l’última i definitiva exposició permanent del museu, aquella que abastaria tota l’edat mitjana i l’època moderna, des del nostre passat andalusí, fins a la fundació de la vila de Gandia i l’important llegat del ducat gandià dels Borja. Tot això deu anar acompanyat sempre d’un treball constant i sord que és el de les professionals de la conservació i la restauració, que són les qui ens ajuden a rescatar tot el patrimoni, tant moble com immoble, i que ara, gràcies al recuperat laboratori de conservació i restauració del MAGa, poden realitzar la seua tasca en les millors condicions possibles. Al mateix temps, el museu no pot conformar-se simplement amb disposar d’unes magnífiques col·leccions exposades, sinó que ha de treballar constantment per millorar el coneixement de la nostra història a través de les distintes excavacions, estudis documentals i investigacions historiogràfiques que duem a terme. I, per últim, si no dinamitzem la institució no podem aconseguir que arribe a tot el món, fet pel qual és necessari implementar un bon pla de visites, organitzar activitats culturals de tot tipus que animen a la gent a acostar-se a les nostres sales i seguir apostant per la difusió de tot el coneixement que, poc a poc, anem creant.

10. ¿Qué futuro cree que les espera a los museos?

El futuro, tanto del MAGa como de muchos otros museos, pasa por mejorar su capacidad de comunicación en un mundo cada vez más globalizado y construido sobre una base digital. El papel de nuestro museo, tanto como centro de investigación como en su papel divulgador, es el de servir de enlace entre este mundo global y nuestra realidad local. Es decir, acercar los problemas generales de nuestra sociedad a través de la escala de nuestra cotidianidad, de nuestros problemas particulares. Debemos hacer un esfuerzo por construir un espacio museístico adaptado a todo tipo de personas y a todas sus necesidades, un espacio inteligente en cuanto a su concepción y a los métodos de conectar con todos los públicos. Esto pasa, sin duda alguna, por la digitalización y el libre acceso a los contenidos del museo, haciendo que este espacio sea visitable para cualquier persona en cualquier parte del mundo, sin tener que desplazarse. Creemos que este tipo de soluciones, que aparecen contempladas en todas las guías de evaluación para ciudades inteligentes, no son nunca una barrera que evite las futuras visitas físicas al museo sino, al contrario, un aliciente que genera interés y propensión a acercarse y conocer nuestra institución. Y todo ello, como hemos comentado, coordinado con iniciativas complementarias a nuestras exposiciones, donde la experiencia de formar parte de una comunidad con intereses compartidos genere unas dinámicas colectivas que pongan en valor el museo como espacio de socialización, conocimiento y desarrollo.

El futur, tant del MAGa com de molts altres museus, passa per millorar la seua capacitat de comunicació en un món cada vegada més globalitzat i construït sobre una base digital. El paper del nostre museu, tant com a centre d’investigació com en el seu paper divulgador, és el de servir d’enllaç entre aquest món global i la nostra realitat local. És a dir, acostar els problemes generals de la nostra societat a través de l’escala de la nostra quotidianitat, dels nostres problemes particulars. Devem fer un esforç per construir un espai museístic adaptat a tot tipus de persones i a totes les seues necessitats, un espai intel·ligent quant a la seua concepció i als mètodes de connectar amb tots els públics. Això passa, sense cap mena de dubte, per la digitalització i el lliure accés als continguts del museu, tot fent que aquest espai siga visitable per qualsevol persona en qualsevol part del món, sense tindre que desplaçar-se. Creiem que aquest tipus de solucions, que apareixen contemplades en totes les guies d’avaluació per a ciutats intel·ligents, no són mai una barrera que evite les futures visites físiques al museu sinó, al contrari, un al·licient que genera interés i propensió a acostar-se i conéixer la nostra institució. I tot això, com hem comentat, coordinat amb iniciatives complementàries a les nostres exposicions, on l’experiència de formar part d’una comunitat amb interessos compartits genere unes dinàmiques col·lectives que posen en valor el museu com espai de socialització, coneixement i desenvolupament.

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